Menestyneillä ja yhteiskuntaa rakentaneilla henkilöillä ja suvuilla
täytyy olla joitakin tiettyjä yhteisiä ominaisuuksia. He eivät ehkä ole
taistelleet tuulimyllyjä vastaan. Uuden ajan alussa menestys edellytti
alkuperäistä aateluutta. Joudumme palaamaan Kurkiin. Klaus Kurjen poika Arvid
Kurki oli Suomen viimeinen katolinen piispa. Hän mm. rakennutti Laukkoon
oikealla näkyvän kivilinnan, jonka jäänteitä arkeologit kuvassa
tutkivat. Klaus Kurjen
tytär Elina, joka avioitui Knut Eerikinpojan kanssa,
aloitti Kurkien nuorimman sukuhaaran, joka kirjoittaa nimensä muodossa
Kurck. Heidän tyttäristään osa pääsi kohtalaisen hyviin
avioliittoihin ja Birgitta ryhtyi nunnaksi Naantaliin. Näistä ei
ole erikoista sanottavaa.
Oikealla Laukon keskiaikaisen kivilinnan kellarin arkeologinen
kaivaus. |
|
Elinan ja Knut Eerikinpojan pojista parhaiten tunnetaan vain
linnanpäällikkö Juho Knuutinpoika vanhempi.
Juhon lapsista Akseli Juhonpoika Kurki (1555-1630) nousi
kuitenkin selvästi merkkihenkilöksi. Hänen sotilasveljensä Knut
Juhonpoika vanhempi taas tunnetaan parhaiten yhden merkittävimpiin
kuuluneen Kurjen, Juho Knuutinpoika Kurki nuoremman isänä. Tämän
peräti viidestätoista lapsesta varsin moni on jättänyt historiankirjojen
lehdille ylipitkiä lukuja. Mitä Kurjet tekivät?
Akseli Juhonpoika Kurki syntyi Laukossa 1555 ja kuoli Ulvilan
Anolan kartanossa 1630. 1583 luutnantti Akseli Kurki oli jo Suomen
aatelislippukunnan ratsumestari, samoihin aikoihin Kaprion ja Viron
Narvan päällikkö ja rauhanneuvottelija. Puolaan hän seurasi Sigismundia,
josta pian tuli Ruotsin kuningas. Vuonna 1595 Klaus Fleming ja Akseli
Kurki kukistivat pohjalaisten nuijasodan, josta kansanruno sanoo aiemmin
kerrotun vahvistukseksi: "Ei konna sotia tainnut eikä sammakko tapella,
että joi joka talossa, joka knaapin kartanossa.". Sigismund nimitti
Akselin Klaus Flemingin kuoleman (1597) jälkeen sotaeverstiksi ja kohta
Akseli Kurki johti kuninkaallisia joukkoja Kaarle herttuaa vastaan.
Kaarlepa kuitenkin voitti, ja niin Akselia vietiin peräti kolme kertaa
mestauslavalle. Kolme kertaa kävi myös armo, Folkunga-sukuista Kurkea ei
niin vain mestata! Vuonna 1602 Akseli oli jo kuningas Kaarle IX:n
sotavoimien ylisotaeversti. Takinkääntökin siis sujui. Stolbovan
rauhassa 1617 jo iäkkääksi käynyt Akseli otti vastaan Venäjän tsaarin
rauhanratifikaatioasiakirjat.
Tämän kaiken ohella Akseli Kurki toimi Vesilahdessa Ylisen Satakunnan
ja muutaman muunkin kihlakunnan tuomarina. Hän ojensi mm. Vesilahden
kirkkoherraa Jaakko Matinpoikaa ja hänen apulaistaan Arvidia siitä, että
he olivat tehneet haittaa talollisille näiden tiluksilla. Akseli vaati
laillisen katselmuksen riidanalaisten rajojen selvittämiseksi.
Samansuuntaisen päätöksen hän antoi pajulahtelaisille isännille, joiden
ei tarvinnut kyyditä ketään muuta kuin niitä, jotka saattoivat esittää
esivallan tai korkeiden viranomaisten asianmukaisen todistuksen ja
lupakirjan. Päätökset ovat poikkeuksellisia 1500-luvun lopulla.
Akseli Kurki lienee Vesilahden ja koko Suomen ensimmäisiä
sukututkijoita, hän näet kokosi niin huolellisesti suomalaisten
aatelissukujen sukuyhteyksiä ja elämäkertoja, että Turun hovioikeus
käytti häntä näissä asioissa asiantuntijana! Edelleen Akseli kirjoitti
kirje- ja matkapäiväkirjan, joka on julkaistu uudelleen vuonna 1933.
Pienenä sivuhuomautuksena mainittakoon, että Akselin voutina silloisen
Vesilahden Tottijärven kartanossa oli Anian Heikkilän tuleva isäntä
Matti Matinpoika, siis Sjöstedt-suvun kantaisä. Akseli Kurki oli
kahdesti aviossa, mutta jäi lapsettomaksi. (Raevuori 1963)
Kurkien suvun seuraava edustaja on Akselin Knut-veljen poika Juho
Knuutinpoika Kurki, s. 1590 Laukossa, k. Turussa 1652. Opinnot
tapahtuivat aluksi Rostockin yliopistossa Saksassa, sen jälkeen
Englannissa, Hollannissa ja Ranskassa. Hänen lainopillisena
tutkielmanaan tunnetaan Censura de Jure Hereditario, eli tutkielma
perintöoikeudesta. Juho oli myös sukuhistorian tutkija Akseli-setänsä
innostamana, pari tutkimusta on jopa säilynyt. Olipa Juho kaiken
kukkuraksi suomalaisen aatelislippukunnan ratsumestarikin, Turun ja
Viipurin linnojen ja läänien käskynhaltija. Merkittävän päätyönsä Juho
Kurki teki kuitenkin Turun hovioikeuden ensimmäisenä suomalaissyntyisenä
presidenttinä. Eivätkä kansainväliset tehtävätkään pelottaneet; Juho
Kurki nimitettiin 1633 valtaneuvokseksi ja Länsi-Göötanmaan sekä Taalain
ja Bohusläänin laamanniksi.
Vesilahdessa Juho Kurki omisti Laukon ja Tottijärven lisäksi lopulta
toistakymmentä muuta tilaa, Lempäälässä Kukkolan ja kymmenkunta muuta
tilaa, Vehmaalta 11 tilaa, Ruovedellä ja Tyrväällä muutamia tiloja ja
Ruotsin Hedensjön kartanon. Tilat, joiden viljelijöiltä luonnollisesti
vaadittiin tiukkaa lojaalisuutta, oli annettu Kurjelle ikuiseksi
omaisuudeksi. Kun yhden manttaalin tila oli jo suuri, Juho kurjella oli
190 manttaalia! Tiloilla harjoitettiin mm. puutarhaviljelyä;
kasvihuoneiden viinirypäleitä vietiin Ruotsin kuninkaan pöytiin asti.
Vuodesta 1603 lähtien Laukkoon alkoi ilmestyä myös torppia. Juhon Tulot
olivat kaikkiaan tietenkin mittavat. Kaikesta huolimatta
aikalaiskuvaukset sanovat Juhoa pidetyksi, hyväntahtoiseksi ja hyvin
oikeudentuntoiseksi isännäksi.
Jatkon kannalta tärkeää on mainita, että Juho Kurki
korotettiin 1651 Lempäälän vapaaherraksi (nro 16), joka arvo on
aatelismiestä astetta ylempänä. Vapaaherrakuntaan joudutaan vielä
palaamaan. Kurkien suvun jatkuminen oli myös taattu; Juholla oli
kahdesta ensimmäisestä avioliitostaan yhteensä 15 lasta. Kaikki vaimot
olivat vapaaherrallista sukua (Oxenstjerna, de la Gardie ja Horn).
Juhon lapsista kolme poikaa, Knut Juhonpoika (1622-1690),
Gustaf (1624-1689) ja Gabriel (1630-1712) jatkoivat kaikessa
samoilla linjoilla kuin isänsä. Knut tuli 12-vuotiaana
ylioppilaaksi Uppsalan yliopistoon ja jatkoi sieltä Leideniin
Hollantiin. Lukuisista viroista mainittakoon vain, että hän oli Svean
hovioikeuden presidentti ja useiden suomalaisten ja ruotsalaisten
kihlakuntien tuomari. Myös Knut harrasti sukututkimusta. Lempäälän
vapaaherrakunnasta hän peri osan. Gustaf meni jo 10-vuotiaana
Uppsalan yliopistoon ja sieltä Hollantiin. Viroista mainittakoon
seuraavat: Itä-Göötanmaan maaherra, useiden ruotsalaisten kihlakuntien
tuomari, sotaneuvos, kenraalikuvernööri, laamanni jne. Suomessa
vapaaherralla oli lukuisia tiloja, mm. Lempäälän Aimalan ja Kuokkalan
ympäristössä. Gabriel Kurki kirjoittautui ylioppilaaksi
11-vuotiaana ja hänen oppineisuutensa vastaa vähintäänkin isojen veljien
oppineisuutta. Lempäälän vapaaherra Gabrielin Kurjen laajat
elämänvaiheisiin ei syvennytä nyt tämän tarkemmin. Mainittakoon kuitenkin, että
Laukon kartanon Liisa Lagerstam teki miehestä
väitöskirjansa. (Raevuori 1963, Lagerstam 1999, Lagerstam 2007)
Esimerkkejä lienee riittävästi, jotta voitaisiin ainakin yrittää
vastata kysymykseen "Mikä teki Kurjista suuria?" Kurki-suvusta tuli ehkä
suurempi kuin mistään muusta suomalaisesta aatelissuvusta, joista
tunnetuimmat ovat Boije, Fincke, Fleming, Grabbe, Horn, Ille ja Tawast.
Vaikka Ruotsin kuningashuoneen suosiollisuus oli Folkunga -sukuisten
Kurkien suuruuden muuan tae, se ei riitä. Oltiinhan Kurkia monta kertaa
viemässä mestauslavallekin. Mitä yhteistä äsken mainituilla Kurjilla
oli?
1. Tavattoman laaja oppineisuus. Jo vanhimmat Kurjet, Jaakko,
Klaus ja Arvid, olivat koko valtakunnan mitassa taitavia ja oppineita,
ulkomaiset yliopistot olivat jo heidän opinahjojaan. Nuorempi Kurki-suku
vielä ylitti nämä. Opiskelu alkoi kotiopetuksella jo aivan nuorena, suku
siis antoi esimerkin ja kasvatti lapsiinsa tiedonjanon. Kurjet myös
käyttivät saamiaan oppeja.
2. Voimakas itsetunto, kunnianhimo, työhalu ja itsepäisyys.
Pyrkimys kohti ensimmäistä sijaa vallitsi lähes jokaisessa. Loistoa
pursuava katolilaisuus kiinnosti heitä enemmän kuin vaatimaton ja
esivallalle alistumista korostava luterilaisuus.
3. Rehellisyys, solidaarisuus ja oikeudentuntoisuus. Kurkien ei
tiedetä riidelleen keskenään kuten esimerkiksi kuninkaina olleet
Vaasa-suvun jäsenet. Päinvastoin, jos joku oli Kurki, hän sai toisten
Kurkien tuen. Hyväntahtoisuus ja mukautumiskyky kuulsi käytöksessä.
4. Kiinnostus omaan sukuun. Kurjet olivat hyvin monessa polvessa
kiinnostuneet omasta suvustaan, tutkivat sitä ja toimivat aatelissukujen
asiantuntijoina. Kun yksilön tärkein ohje on tuntea mahdollisimman hyvin
oma tiedollinen ja taidollinen välineistönsä, niin suvun ja yleensä
yhteisön pitäisi vastaavasti tuntea oma sosiaalinen historiansa ja
rakenteensa. Näyttää siltä, että kiinnostus omaa sukua kohtaan ja suvun
menestyksellisyys näyttävät kulkevan käsi kädessä. Tiedot ja taidot ovat
tehokkaita vasta joukkojen aivoissa. Tämä on oikeastaan tärkein ja
samalla vaikein.
5. Täsmällisyys ja johdonmukaisuus, mikä ilmenee suvun useiden
henkilöiden perusteellisuudessa tehdä työnsä. Myös kiinnostus
täsmällisyyttä ja järjestystä osoittaviin tehtäviin oli suuri: Kurjet
olivat joko tuomareita tai sotilaita. Sen enempää kauppiaita kuin
porvarillista ajattelutapaakaan heissä ei ollut.
6. Yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen ajattelutapa. Vaikka Kurjet
hankkivat runsaasti varallisuutta, he olivat olemukseltaan sosiaalisia.
Omistaminen ei ollut näihin aikoihin osoitus individualismista vaan
pikemminkin yhteiskunnallisesta ajattelutavasta. Pelkästään omaa
hyväänsä ajatteleva ihminen ei näe milloinkaan niin suurta vaivaa
omaisuutensa lisäämisestä kuin Kurjet tekivät. Vain yhteiskunnalliseen
ajatteluun halukas ja kykenevä henkilö saattoi päästä Ruotsin
kuninkaiden lähimpään seurueeseen.
7. Kurjet ottivat elämän tosissaan - eivät pelkkänä huvituksena ja
viihteenä! Kapinoitsijoiden ja rosvojoukkioiden ongelmana on aina
eripuraisuus, kateus, egoismi, viihde ja eläimellisyyttä lähellä olevien
viettien korostaminen inhimillisyyden kustannuksella.
Nämä ominaisuudet ovat tietenkin sidonnaisia aikaan ja yhteiskuntaan.
Oliko alueella muita Kurkiin verrattavia? Lempäälästä vastaava esimerkki
on ilman muuta tavattoman varakas kirkkoherra Andreas Petri (virassa
1584-1609), joka tuli oletettavasti Naantalin luostarista. Oletus siitä,
että Andreas olisi Valpuri Innamaan toisen miehen Pietari
Ingevaldin poika, lisää häneen liittynyttä salaperäisyyttä. Innamaa,
josta ilmeisesti nimi Innilä, lunasti velkojaan vastaan tiloja
Lempäälässä. Andreas Petrin vaimo oli kuuluisan Valpuri Tynin
(ei noita-Kynin)
tytär. (Leinberg 1903, 121; Blomstedt 1956)
Lempäälän
kirkkoherra Andreas Petrin sinetti.
(VA: 2464:40 ym.) |
Kirkkoherran pojan
Magnus Andreae Scraderuksen sinetti
(VA:2898a:2 ym.) |
Andreas varusti peräti kolme ratsumiestä, piti kestikievaria
pappilassa, harjoitti suurisuuntaista lainaustoimintaa ja osallistui
valtakunnan kirkkopolitiikkaan. Hän taiteili Kurkien tapaan
katolilaisuuden ja luterilaisuuden välimaastossa ja oli allekirjoittanut
uskollisuudenvalan Sigismundille 1584. Linköpingin valtiopäiville hän osallistui
vuonna 1600. Turun linnassa Andreas oli vangittuna joko 1606 tai 1607. Ei ole
tarkemmin tiedossa, liittyikö vangitseminen esim. Nuijasotaan tai Sigismundin
kannattamiseen. Toimittaja Helvi Jokinen on epäillyt Petrillä olleen
jonkinlaisia sukuyhteyksiä myös Kurkiin. Jos näin on, yhteys on korkeintaan
äidin kautta. Toisensa nämä oletettavasti hyvinkin tunsivat.
Andreaan pojista Simo ja
Juho jatkoivat sukua maatilalla Hauralassa ja ratsutilalla
Kuokkalassa 1800-luvulle asti. Varakkaat veljekset Simo ja Juho toimivat
virkamiehinä ja nimismiehinä lähes 1600-luvun puoliväliin asti.
Magnus Andreae, joka käytti lisänimeä Scraderus, oli Räntämäen eli
Maarian kirkkoherra. Veljeksiä oli enemmänkin; Paulus
Andreae Lempelius eli Lempelensis (k. 1665) oli kirkkoherrana
Hiidenmaan Reigissä. Lisäksi hän toimi Tallinnan Domschulen rehtorina.
Reigin apulaispappi Jonas Kempe karkasi Pauluksen vaimon kanssa Suomeen
1647, mistä tapauksesta Aino Kallas kirjoitti romaanin 1926. Kallaksen
romaanissa vaimon nimi on Catharina Wycken. Lempelius-suku jatkuu edelleenkin
Suomessa. (Cederberg 1937; Blomstedt 1950; Blomstedt1956)