Johannes Messenius
Suomen Riimikronikka
Toimittaneet ja suomentaneet: Harry Lönnroth ja Martti Linna
SKS, 2004
Ote:
Sisältö
ja lähteet, ss. 143 - 145 Teksti: Martti Linna
|
Johannes Messenius
(n. 1580 - 1636). Ehkä Cornelius Arendtzin maalaus vuodelta 1611.
Kuva: Public Domain |
Suomen riimikronikka näyttää valmistuneen ainakin osin
ennen Scondia illustratan kymmenettä kirjaa (Suomen,
Liivinmaan ja Kuurinmaan vaiheita), sillä sen sisältö poikkeaa
jonkin verran Scondian kymmenennen kirjan sisällöstä, joka
varhaishistorian osalta vaikuttaa pidemmälle kehitetyltä. Suomen
riimikronikan lopussa Messenius kuitenkin viittaa
latinankieliseen teokseensa, mikä viittaa samanaikaiseen
työskentelyyn. Messenius ei ole kuitenkaan muuttanut Suomen
riimikronikan tekstiä yhtenäiseksi Scondian kanssa vaan on
jättänyt sen ennalleen. Niinpä muun muassa ensimmäisen ristiretken
kuvaus eri teoksissa on erilainen. Suomen riimikronikassa
Eerik Pyhä valloittaa koko Suomen ja sitten suomalaiset, enimmäkseen
hämäläiset, nousevat myöhemmin kapinaan, jonka Birger Jaarli
tukahduttaa. Scondiassa Eerik valloittaa vain EteläSuomen
ja Birger Jaarli Pohjois-Suomen. Viimeinen Messeniuksen Suomen
riimikronikassa samoin kuin Scondiassa käsittelemä
vuosi on 1628, jolloin kronikka lienee lopullisesti valmistunut.
Suomen riimikronikan vanhimmassa osassa Messenius aloittaa
raamatullisesti Nooasta ja hänen pojistaan, muuta vaihtoehtoa tuona
puhdasoppisuuden aikana ei ollut. Tässä hän seuraa muita
aikalaisiaan. Messenius kuitenkin lisää Nooan poikiin neljännen,
Raamattuun kuulumattoman Tuiskon. Tämän jälkeen Messenius siirtyy
skandinaaviseen lähdeaineistoon, jota hän yhdistelee varsin
vapaasti. Mielenkiintoisin Messeniuksen haltuunsa saama aineisto on
niin sanottu Fornjot-tarusto. Islannista oli vuonna 1614 toimitettu
Kööpenhaminaan Flateyarbok -nimellä tunnettu 1300-luvun
lopulla valmistunut teos, johon sisältyvät nimillä Fundinn
Noregr ja Hversu Noregr bygdist tunnetut saagakatkelmat.
Messenius näyttää ehtineen saamaan kopion kyseisistä saagoista.
Niiden kertomukset Suomen tarukuninkaista ovat olleet pohjoismaista
historiankirjoitusta syvästi jakanutta materiaalia. Aluksi niitä
pidettiin reaalihistoriana ja Keski-Euroopassa muun muassa Kustaa II
Aadolfin hahmo nähtiin noihin taruihin liitettynä Lumikuninkaana,
jonka kolmikymmenvuotisen sodan aikana väitettiin sulavan
Keski-Euroopan auringossa. Messeniuksen 1700-luvun alussa pai
netussa Scondiassa tarukuninkaat nousivat ensimmäistä
kertaa yleiseen tietoisuuteen Ruotsissa. Kuuluisat ruotsalaiset
historiantutkijat Olof von Dalin ja Sven Lagerbring tekivät Suomen
ja Kainuun kuninkaista Pohjoismaiden vanhimman hallitsijasuvun.
Varsinkin Lagerbringin suurelle yleisölle tarkoitetut teokset
levittivät tämän näkemyksen koko Ruotsin sivistyneistöön. Vuonna
1772 ruotsalainen kielitieteilijä Johan Ihre osoitti kyseisten
kuningashahmojen nimien luontoon liittyvän tarunomaisuuden, mutta
vielä 1790-luvulla Lagerbring pitäytyi vanhoihin näkemyksiinsä.
Ihren näkemys sai Suomessa muun muassa Porthanin (1785) tuen, sen
sijaan Ganander Mythologia Fennicassaan (1789) noudatti
vielä Lagerbringin katsomusta. Fornjot-tarusto eli 1800-luvun
suomalaisessa historiankirjoituksessa: muun muassa Gabriel Rein
käsitteli sitä tarujen kannalta, mutta 1900-luvulla se ikään kuin
unohdettiin, muun muassa Jalmari Jaakkolan tuotannosta sitä on turha
hakea. Tarusto unohdettiin mutta sitä ei selitetty eikä siihen
kiinnitetty asianmukaista huomiota. Kuitenkin se on
varhaishistoriamme avain, jonka avulla on mahdollista selittää
Suomen muinaisuskontoa sekä kansanrunoutemme skandinaavisia ja
keskieurooppalaisia yhteyksiä.
Keskiajan osalta Messeniuksella on ollut käytettävissään Pyhän
Henrikin ja Eerikin legendat, keskiaikaiset riimikronikat, mutta ei
esimerkiksi Turun tuomiokirkon Mustaa kirjaa. Sen sijaan
hän näyttää saaneen haltuunsa joitakin sittemmin kadonneita
keskiaikaisia asiakirjoja, joita ei tunneta muualta. Lisäksi hän on
voinut käyttää Paavali Juustenin Suomen Piispain kronikkaa.
Ollessaan syksyllä 1616 lyhyen aikaa Vaasassa Messenius oli
tutustunut Mustasaaren aiemmin samana vuonna kuolleen kirkkoherran
Henrik Brennerin perheeseen ja suorittanut joitakin seurakunnan
hoitoon liittyviä palveluksia. Korvaukseksi niistä Brennerin leski
oli antanut hänelle muutamia vanhoja Pohjanmaata koskevia
asiakirjoja. Lisäksi Messeniuksella on ollut käytettävissään vanhaa
pohjalaista perimätietoa ruotsinkielisen asutuksen synnystä
Pohjanmaalla. J. R. Aspelin keräsi lähes 300 vuotta myöhemmin samoja
taruja talteen. Kansanrunoudesta Messenius on tuntenut jonkun
pohjoisen piispa Henrikin surmavirren version. Messeniuksen
riimikronikkaan sisältyy myös joitakin paikallisia pohjoisessa
sattuneita tapauksia. Teittien nimen yhdistäminen suomen täi-sanaan
kertoo Messeniuksen hallinneen ainakin jossakin määrin myös suomea.
On todennäköistä, että hän kielellisesti lahjakkaana henkilönä
omaksui kahdenkymmenen Suomen syrjäseuduilla vietetyn vankeusvuoden
aikana vähintäänkin kohtuullisen suomen kielen taidon. Erityisen
mielenkiintoista Messeniuksen riimikronikassa ovat luonnollisesti
hänen omaa aikaansa lähellä olevat tapahtumat kuten nuijasota sekä
Kaarle-herttuan ja kuningas Sigismundin välinen kamppailu, jonka
uhriksi Messenius itsekin lopulta joutui. Kronikan loppuosan
täyttävät traagiset kuvaukset Messeniuksen omasta henkilöhistoriasta
ja epäoikeudenmukaiseksi koetun hallintokoneiston arvostelu. Nämä
arvostelut on yliviivattu tekstissä. Ilmeisesti niitä ei ollut alun
perin lupa painattaa, vaan ne olisivat joutuneet sensuurin uhriksi,
mikäli käsikirjoitus olisi painatettu 1630-luvulla ja alkuperäinen
teksti olisi hävinnyt. Historian oikusta ne ovat kuitenkin nyt
säilyneet jälkipolville. Tässä suomennoksessa kaikki yli rivin
pituiset yliviivaukset on käännetty ja laitettu sulkuihin.
Messeniuksen kirjallinen tuotanto avaa erinomaisen näköalan
1600-luvun historiakäsitykseen. Tutkijana hän ei hallitse
nykyaikaisen historiatieteen metodeja. Hänen lähdekritiikkinsä on
kehittymätöntä: hän yhdistelee asioita ja muokkaa aineistoaan
mielivaltaisesti syyllistyen myös kronologisiin erehdyksiin.
Kaikesta tästä huolimatta hän edustaa oman aikansa
historiantutkimuksen huippua: Johannes Magnus ja varsinkin Olaus
Rudbeck fantasioineen jäävät hänestä kauas jälkeen. Suomen
varhaishistorian tutkimuksen kannalta Messenius on antoisa
kirjailija. Häntä edeltäneet ruotsalaiset historioitsijat Ericus
Olai, Johannes ja Olaus Magnus, Laurentius ja Olaus Petri ovat
keskittyneet kuvailemaan nimenomaan Ruotsin vaiheita; Suomen
historiaan he eivät sanottavasti puutu. Messeniuksen ansiona onkin
huomion kiinnittäminen paitsi Saxon, myös skandinaavisen
saaga-aineiston Suomea koskeviin kohtiin.
Takaisin
|
Scondia
Illustrata oli Messeniuksen 14-osainen pääteos, joka kuvaa
Skandinavian historiaa. Teoksensa Messenius kirjoitti Kajaanin
linnassa vuosina 1616 - 1635. Tänä aikana hän kirjoitti myös kolme
riimikroniikkaa, jotka käsittelivät Tukholman, Taalainmaan ja Suomen
vaiheita. Kuva: Public Domain
Messenius on haudattu Oulun
tuomiokirkkoon, jossa on hänen hautakivensä.
Kuva: Public Domain |