Laukonselkä -
|
|||
Laukonselän maisemalliseen rikkauteen on monta tekijää. On pieniä ja
suuria saaria, niemiä ja lahtia, peltoisia ja metsäisiä rantoja, syvää
ja matalaa vettä jne. Maaperän kalliopohja on voimakkaasti poimuttunut,
minkä vuoksi tasaista aluetta ei juuri ole. Maisemaa ei myöskään ole
tärvelty väkivaltaisesti. Lisäksi saariin ja rantoihin liittyy huima
määrä suomalaista historiaa ja tarustoa alkaen
Matti
Kurjen kaksintaistelusta Pohtoa vastaan.
Kasvistoltaan rannat ovat myös poikkeuksellisia. Pyhäjärven alueen maaston savipitoisuus sekä ajalle ominainen järvien rehevöityminen nostavat muutamille rannoille mahtavan ja komean kasvillisuuden. Laukonselän eteläosan Katajasaaressa (josta näkymä vasemmalla) ja muutamilla lähialueilla on erittäin harvinaisia kasveja, mm. jalkasaraa. Professori Niilo Söyrinki seurasi alueen kasvillisuutta useiden vuosikymmenien ajan. Laukonhaan etelärinteellä ja Korpiniemessä on pähkinäpensasta, kynäjalavaa ja lehmuksia. |
Katajasaari Laukonselän ja Alhonselän jakajalla. Taustalla Ojoista, Niemenkylää ja Hiirenojaa. |
||
Laukonselän lounaisosassa ovat Hiirenojan, Niemen ja Ojoisten kylät, jotka
tunnetaan asiakirjoissakin jo keskiajalta. Etelässä on neljä erikoista saarta;
Koljonsaari, Sinisaari, Korpisaari ja Katajasaari. Nämä kallioiset saaret ovat
olleet kautta aikojen veneilijöiden suosikkikohteita. Ehdottomasti parhaimmat
maisemat Laukonselälle avautuvat juuri näiltä saarilta. Laukonselkä jatkuu
etelässä Korpiniemen ohi hieman suuremmalle Alhonselälle, jonka rannoilta löytyy
lisää kuuluisia ja ikivanhoja kyliä; Kurala, Narva, Kostiala, Suomela ja
Rautiala. Vesilahden keskeisimmät kylät ovat sijainneet kolmen selän,
Laukonselän, Alhonselän ja Sakaselän rannoilla. Ennenhän vesi oli yhdistävä
tekijä.
Eteläisen Pyhäjärven laivaliikenne alkoi Laukosta siihen aikaan kun Elias Lönnrot oli siellä Törngrenien kotiopettajana. Ensimmäinen laiva oli siipirataslaiva Laukko (1859) ja hieman myöhemmin Elias Lönnrot (1865). Tämän jälkeen laivoja on ollut liikenteessä kymmeniä. Tunnetuin ja pitkäaikaisin laivoista oli Alho (1877-1964), jonka kotisatama oli Alhonlahden Kostialassa. Viimeisimmät vuodet Alho tosin liikennöi vain Tampereelta Viikinsaareen. |
|||
Kauniit maisemat ovat taatusti tehneet matkoista mielenkiintoisia.
Pyhäjärvi on toisenlainen kuin esim. Näsijärvi, joka on yhtä suurta
ulappaa. Pyhäjärven rannat ovat monella tavalla vaihtelevia. Perämiehen
tehtävä ei tosin ole ollut mutkaisilla ja kivikkoisilla vesiväylillä
helppoa. Oikealla olevassa kuvassa näkyy Hinsalan kapeaa ja matalaa
salmea; maisemallisesti kaunis, mutta laivan kapteenille kiperä paikka.
Aikoinaan Alho-laivan potkuri mylläsi salmessa aina mudan pinnalle.
Laukonselän maisemiin liittyvää historiaa on lähes kaikissa Vesilahden historiaan liittyvissä teksteissä. |