Kuvia Kowan Teknolokian Päivät®
-tapahtumasta 1999


Tänne, tänne teknolokian pyhäkköön täytyy joka vuosi päästä! Kesä ei ala, ellei elämään tule pauketta, öljynkatkua, savua ja kuumaa mustaa rautaa. Joka vuosi taitaa tulla uusi väkiennätys; kaikki vanhat kävijät tulevat uudestaan ja aina tulee joukko uusia ihmettelijöitä. Ja joka vuosi teknolokian insinöörit ovat entistäneet jonkin uuden löytönsä.


Minkähän tähden vanhoja koneita on niin helppo katsella? Miksi silmä niissä virkistyy? Ei sovi sanoa, että näin on aina ollut, koska näin ei aina ole ollut. Tämä sama teknolokia oli ihmettelyn ja ihailun kohde jo aikoinaan, syntyessään. Kun koneita tehtiin, niistä tehtiin funktionaalisuuden lisäksi komeita ja esteettisesti kelvollisia. Nykyään tehdään vain nykyfunktionaalisia (=ei toimivia) ja sairaan näköisiä koneita! Niitä ostetaan ja hävitetään, eikä kukaan pidä niitä arvokkaina.
Katso muuten tuota takana olevaa puhisijaa, näet siitä myöhemmin miniatyyrin! Alä katso näkymää pilaavia alumiinitikkaita.


Wanhat koneet käyvät myös oikealla höyryllä, ja höyry on tehty puilla, uusiutuvalla luonnonvaralla! Niin, siis mitä tehdään jos tai kun öljy loppuu? Teknomaanikot sanovat, että vanhaan ei ole paluuta. Ei kai, mutta lukemattomia kertoja on vanha otettu osaksi uutta. Siis jos tai kun öljy loppuu, tietoa paikallisesta energiasta on saatavissa täältä! Energiaa kasvaa joka niemessä ja notkossa. Rautaa löytyy maasta - ja takojantaitoja Rämpsööstä!


Voimakoneissa tarvitaan voiman kestävät vempaimet. Tarvitaan kovaa rautaa ja terästä. Mitään ei ole tehty vuodeksi tai kahdeksi vaan sadaksi vuodeksi. Mikähän vimma nykyteknologialla on tuottaa kertakäyttötavaroita?

Muistatko muuten, kuka keksi höyrykoneen? Ei se ollut James Watt! Jo 120 eKr aleksandrialainen Heron teki höyryturbiinin, jossa palloa pyöritti kaksi pilliä, jotka puhalsivat höyryä vastakkaisiin suuntiin. Papin keksi yksinkertaisen höyrymäntäkoneen 1690, ja Thomas Newcomen paranteli sitä 1710-luvulla. James Watt stilisoi keksinnöt meidän tuntemaamme muotoon 1700-luvun lopulla.


Leukamurskain ei ole ensisijaisesti vaarallinen ihmiselle, mutta kiven se murskaa rouskuttaen leuoissaan sepeliksi. Voimakoneeksi käy pieni papattava maamoottori. Uteliaita riittää, ja teknolokian insinöörit tunnistaa aina asianmukaisista asusteista.


Maamoottori on voimaa yksinkertaisimmillaan. Petrolitankki, jonkinlainen kaasutin, ehkä hehkutulppa, hieman ilma- tai vesijäähdytystä, mahdollisesti vauhtipyörä ja siivapyörä, josta voima johdetaan remmillä tarvitsijoille. Toimii, eikä lakkaa toimimasta ennenkuin käsketään. Vekotin ei ole lainkaan allerginen vuosi 2000- ongelmille eikä makroviruksille.


Kun teknolokia muuttui teknologiaksi, tuli mm. saksalaisen Dieselin keksimä moottorityyppi. Sillä voimalla nykyaika kuljettaa. Dieselin moottorissa tarvitaan jo hienompia kojeita. Polttoaine on ruiskutettava palotilaan tehokkaammin siinä vaiheessa kun mäntä on puristanut ilman hirvittävään paineeseen ja kuumuuteen. Sytytystulppiakaan ei silloin tarvita. Vasemmalla on juuri tällainen, hieman vanhempaa suihkutustekniikkaa käyttävä Diesel.





Tämä kuva ei kaipaa yhtään mitään selitystä.


Tämä kuva taas kaipaa selitystä. Kuvassa on nimittäin aiwan aito höyryllä kulkeva lokomobiili, pienoismalli isosta höyryjuhdasta. Kun pesän virittää oikein kowaan praasuun, niin kone puuskuttaa ja hyökkää julmalla vauhdilla eteenpäin ja ohjaajalla on täysi työ pitää höryformula radallaan. Meteli on vain murto-osa Ferrareiden pörinästä.


Tämä taas ei ole juomatankilla varustettu polkupyörä, vaan mopedin prototyyppi, moottoripolkupyörä. Ilmeisesti se kulkee verkkaisesti pienen bensiinimoottorin avustuksella. Jos bensa loppuu, niin sitten kai vain poljetaan tavanomaisesti. Ajoneuvo oletettavasti on jopa vaarallinen, koskapa se on varustettu huomattavan suurella äänimerkinantolaitteella. (Mitähän mieltä Vanhojen Velojen kerho on tästä kapistuksesta?)


Joku vääräleuka uskotteli itsepintaisesti 1900-luvun alulla lapsille, että kärryn pyörät olivat alkujaan neliskanttisia. Sitten aina joku älypää ymmärsi lisätä niihin kantteja lisää, kunnes joku teki pyöristä aivan pyöreitä. No joo. Puisen pyörän ulkoreunalla on metallinen vanne. Ennen vanhaan se oli todellinen seppä, joka sai tuon vanteen paikalleen - niin että se pysyi. Työssä tarvittiin tulta, taikoja, vettä ja erikoistyövälineitä.


Uusiutuvan energian käyttöön tähtäävät esityksemme eivät vielä loppuneet. Kuvassa oikealla on erittäin moderni iäkäs tuulimylly, joka jauhaa energiaa ilmasta aivan ilmaiseksi! Oikein ensiluokkainen masiina! (OEM, emme tosin ole varmoja lyhenteen tulkinnasta). Niin, miksi muuten tuulet saavat yhä puhaltaa villinä ja vallattomina? Ainoa järkeenkäypä selitys asialle on, että kansalla on niin paljon liikaa rahaa, että se on tuhlattava vierasperäisiin uusiutumattomiin luonnonvaroihin. Vesilahden kylät ovat alaviin seutuihin nähden jo sen verran korkealla, että täällä tuulee aina. Niinpä koko Satakunnan ensimmäisiä tuulimyllymainintoja onkin tavattu Vesilahden Kuralasta, jonka maat jatkuvat Rämsööseen asti.


Musta pata, tuli ja höyry viittaavat kowaan teknologiaan, mutta nuori tyttö vahtimassa niitä antaa vihjeen aivan muusta. Padassa keitetään lankoja luonnosta saatujen väriaineiden kanssa. Keksintö on ikiwanha ja vaatii äärimmäistä asiantuntemusta. Työ on tehtävä juuri tietynlaisen lammen rannalla ja valvojan istuma-asennonkin on oltava oikea. Näin saadaan lankojen väreihin ikiaikojen kulutusta kestävää tunnelmaa.


Kurkistetaampas pataan (kuvassa oikealla ei siis ole kysymys abstraktista taideteoksesta). No juu, siellä ne langat muhivat aidosta luonnosta saaduissa eteerisissä öljyissä ja tuoksuissa kuin spagetit kattilassa. Ilmeisesti ovat tyttäret keränneet sieniä, kasveja, puunkuoria, lehtiä jne. Kansallinen yleismies Elias Lönnrot on maininnut Flora Fennicassaan 1860 useita lankojen värjäämiseen sopivia kasveja. Rupesiko kiinnostamaan? Siinä tapauksessa voit vaikkapa seurata tätä mielenkiintoista linkkiä.


Ja mitä onkaan tuloksena! Sen värisiä lankoja, että niistä taitava kutoja tekee hameen, raanun, ryijyn tai liinan, joka oikeastaan heti pitäisi asettaa taidetekstiilimuseon vitriiniin. Värit eivät ole nykyajan yksinkertaisia perusvärejä, vaan rikkaasti murrettuja pastellisävyjä. Vesilahti muuten on Suomen tunnetuimpia ryijy- ja raanupitäjiä. Ilmeisesti tällä tavalla paikkakuntalaiset muinoin värjäsivät komeiden ryijyjensä langat. (Huomaa, että kuvaajan mainio digitaalikamera ja oma loistokuvaruutusi eivät riitä toistamaan värejä riittävän hyvin.)


Lopuksi johdatamme katselijan oikeaoppisesti tauolle ja välipalalle jääkaapille esittämällä kuvan oikein herkulliselle tuoksuvasta mäkiuunirievästä. Tuntuuko tuoksu jo kuvasta? Onhan Rämsöössä toki muutakin tarjolla puhveteista karkkeihin, mutta tämä se on jotakin! (Jaa niin, tulikin mieleeni, että olikohan Rämsöössä aitoa mustaa makkaraa tarjolla? Se niinkuin olemuksensa puolesta sopisi...)


Mäkiuunin edessä oli koko ajan tungosta. Rieviä olisi mennyt enemmänkin, vaan olipa ehtoisalla rievänpaistajalla vain yksi mäkiuuni käytössään. Voisiko uuden vuosituhannen teknolokiapäiville rakentaa näitä uuneja enemmän, että riittäisi leipää useammille?






Varaapa jo nyt allakastasi vuoden 2000 touko-kesäkuun vaihteesta viikko pari Kowalle Teknolokialle!

Siihen asti tämä letukka hirnukoon V8-näkemiin!



Kuvattu ja koottu 29.5.1999, © Yrjö Punkari, 1999