Teoksesta Matti
Kuusi: Kansanruno - Kalevala,1977, s.67 - 69.
Vrt. Kalevala runo 39.
Otteita
Untamon ja Kalevan sota
Kasvatti minun emoni, kasvatti kanoja parven, suuren
joukon joutsenia. Kanat aidalle asetti, joutsenet joelle
saattoi. Tuli haukka, niin hajotti, siipilinti, niin sirotti:
yhden vei Venäjän maalle, toisen kantoi Karjalahan, kolmannen
kotihin heitti. Minkä vei Venäjän maalle, kasvoi tuosta
kaupanmiesi; mikä kasvoi Karjalassa, siitäpä Kaleva kasvoi;
mikä Suomessa sikisi, se sikesi Untamoinen.
Kalevainen
kauran kauran kylvi Untamon tuvan perähän, Untamon sininen
uuhi, söi Kalevan kaurapellon, Kalevaisen kahlekoira repi
uuhen Untamolta. Unto suuttui ja vihastui, teki sodan
sormistansa, kämmenpäistänsä käräjät, laittoi metsät miekka
vyölle, pienet metsät piikki vyölle, kannot kassara olalle. |
Katsovi Kalevan nainen oven suusta ikkunasta: "Onko savu
sakea vai onko pimeä pilvi vai paistaa Jumalan päivä,
kumottavi kuu Jumalan?"
Ei ollut savu sakea, ei ollut
pimeä pilvi, ei paista Jumalan päivä, kumottele kuu Jumalan,
paistavat sotisatulat, sotilänget läimättävät, sotisuitset
kuumottavat, huohtavat sotaorihit. Untamon sota tulevi
Kalevaista tappamahan.
Leikkoi suuret, leikkoi pienet,
leikkoi vanhat ja vakahat, leikkoi vastasyntynehet.
Jäi
yksi Kalevan poika tuutuhun tutisemahan kätkyehen liekkumahan.
----------------- |
Kalevanpoika orjan töissä
Kullervo Kalevan poika, kunne häntä pantanehen? Myytihinpä
vierahalle, Karjalahan kaupattihin Köyrötyiselle sepolle
kahteen kattilaranihin, viiteen viikatekuluhun, kuuteen kuokan
ruopiohon.
Mille työlle uusi orja, raadolle rahanalainen?
Pantiin lapsen katsojaksi. Katsoi lasta, kaivoi silmät, syötti
lasta, söi itsekin, kätkyen tulessa poltti, vaatteet virrassa
virutti.
---------------------------
|
Kullervo paimenessa S.A.Keinänen, 1896 |
Pääosin Inkeristä kerätty
Kullervo-runous kertoo todennäköisesti Läntisen Suomen ja Karjalan
välisestä sodasta, jota käytiin 1100- ja 1200-luvuilla. Joissakin
runon versioissa on tosin Karjalan sijalla Kainuu, mutta se voi olla
turmeltuma tai sitten runon taustalla voivat olla osaltaan paljon
vanhemmat sodat jo mahdollisesti pronssikaudella ta vanhemmalla
rautakaudella. Kuitenkin ajallisesti lähempänä oleva dokumentoitu
vaihtoehto on luonnollisesti uskottavampi.
Näissä runoissa
pistää erityisesti silmään, että sota on nimenomaan Suomen ja
Karjalan välistä, jotka molemmat alueet muodostavat oman
erityispiirteensä omaavan yhtenäisen esinekokonaisuutensa
arkeologisessa löytöaineistossa. Sen sijaan lähimpänä Karjalaa
olevaa Hämettä ei mainita laisinkaan taistelevana osapuolena. Tästä
on tehtävissä se johtopäätös, ettei Häme ole ollut nuoremmalla
rautakaudella valtiollinen yksikkö, vaan vain osa Suomea, joka muodosti oman murrealueensa, mutta ei muuten
eronnut muusta Suomesta.
Kirjallisuutta:
Kuusi Matti: Kirjoittamaton kirjallisuus. Suomen kirjallisuus I.
Otava, 1963.
Linna Martti:
Suomen vanhemmista aluejaoista. Muinaistutkija 4/1996.
Takaisin
|