Vuonna 1904 perustettu Narvan Soittokunta Poukalla vuonna 1914 |
||
Narvan Soittokunnan 110 vuotta
ja Narva Big Bandin 40 vuotta
1800-luvun
lopussa vain Turussa, Helsingissä ja Viipurissa oli orkestereita, jotka
esittivät varsinaista taidemusiikkia. Vesilahdessa kuten muuallakin
maaseudulla oli tosin jo 1700-luvulla pelimanneja, jotka soittivat
kansanmusiikkia ja omia pikkukappaleitaan. Kun kauppa- ja
kulttuuriyhteydet Venäjälle ja Saksaan lisääntyivät 1870-luvulla, eri
puolille Suomea ilmaantui kymmeniä tai jopa satoja torviseitsikkoja.
Torviseitsikoiden musiikki perustui koulutettujen ammattilaisten
tekemiin sovituksiin, minkä vuoksi taidemusiikin tuntemusta virtasi
suuren kansan tietoisuuteen juuri seitsikkomusiikin välityksellä. Kun
lisäksi
Nikolai II
lakkautti
Suomen suurruhtinaskunnan sotaväen 1900-luvun alussa, armeijan
soittokunnista vapautuneita sotilassoittajia alkoi hakeutua tehtaiden ja
harrastajaseitsikoiden kouluttajiksi. Samalla parhaista seitsikoista
tuli innostavia esikuvia muille ja etenkin uusille seitsikoille.
Kauppias
K. M. Grönfors
perusti
Vesilahden Kirkonkylään torviseitsikon jo vuonna 1884. Nuottikirjat
saatiin Porista ja soittimet Saksasta. Orkesteri ei ollut pitkäikäinen
eikä sitä oikein edes hyväksytty. Seurakunnan kappalaisen
Edvard Hannulan
mielestä
soittokunta vietteli nuorisoa synteihin. 1900-luvun alkuvuosina
orkesteritoimintaa kirkonkylässä ohjasi kanttori
Toikka veljineen.
Soittajia oli myös muista kylistä. |
||
Narvan Soittokunta Muolaan pitäjäjuhlassa Urjalassa vuonna 1960. |
||
Narvan koulun
opettajaksi tuli vuonna 1898
Sefanias Tiensuu
(1871-1962), joka hallitsi ainakin jousisoittimet. Ensi töikseen hän
perusti jousikvarteton, jossa soitti mm. kunnan opettajistoa. Tämäkään
yhtye ei ollut pitkäikäinen. Syksyllä 1904
Tiensuu alkoi harjoituttaa Narvaan 8-miehistä torvisoittokuntaa.
Viisi kylän miestä oli kerännyt varoja soittimien ostamiseen.
Tiensuu itse toimi kapellimestarina, ja soittajat olivat lähiseudun
maatilojen poikia ja isäntiä.
Musiikin harrastusta Narvassa ja lähikylissä oli ilmeisen paljon
muutoinkin.
Siitä
osoituksena oli mm. Arvelan sisarusparven kuuluisa kitarakuoro.
Kun Tiensuu muutti Perniöön vuonna 1906, soittokunnan johtajaksi
tuli uusi nuori opettaja
Akseli Nopola
(1883-1956). Harjoituksia pidettiin aluksi viikoittain Narvan koululla,
mutta kun vuonna 1905 perustetun “Tähti” Nuorisoseuran seuratalo
Tähtelä valmistui vuonna
1908, harjoituksia pidettiin
Vihtori Toivosen
mukaan
myös siellä. Tähtelästä tuli yli 10 vuodeksi tärkeä esiin tymis paikka.
Nuorisoseuran tilaisuuksien lisäksi esiinnyttiin myös muiden yhteisöjen
ja jopa liikeyritysten juhlissa. Joskus matkattiin myös muihin kuntiin.
Kulkuneuvona oli hevonen sekä rattaat tai reki. |
||
Väinö Kataja johtaa vappukonserttia Tuulikalliolla paloaseman kohdalla 1940-luvulla. |
||
Ajan mittaan
merkittäväksi muodostunut vuotuisjuhla
Vappukonsertti alkoi
oletettavasti jo vuonna 1906. Vappujuhlia, joissa soitettiin ja
laulettiin, oli tosin pidetty jo aiemmin. Vappuaamun esiintymispaikkana
on ollut mm. Tuulikallio, Hurskasvuori, museoalue ja Narvan tori.
Konsertin kerrotaan olleen jatkoa ikivanhalle uskomukselle, jonka mukaan
Vappusoiton laiminlyönnistä seuraa katovuosi. Myös paimenet soittivat
torviaan, jotta pedot eivät söisi karjaa.
Maailmansotien välinen aika oli niin Vesilahdessa kuin muuallakin
suojeluskuntien aikaa. Paraateihin, maanpuolustusjuhliin ja toisinaan
myös Lotta-Svärd -yhdistyksen ompeluseuroihin Narvan Soittokunta
luonnollisesti osallistui, sillä juuri torvisoitto oli suojeluskuntien
musiikkitoiminnan päämuoto. Tuskin muut soittimet olisivat
ulkoilmatilaisuuksissa kuuluneetkaan. Jo vuonna 1919 soittokunnasta tuli
Länsi-Vesilahden suojeluskunnan soittokunta.
Kun
suojeluskunnat lopetettiin 1944, orkesteri soittajineen siirtyi
virallisesti “Tähti” Nuorisoseuran soittokunnaksi. Aiemmin tätä suhdetta
ei ollut, vaikka Narvan Seurojentalon valmistuttua 1935 yhteistyö
nuorisoseuran kanssa oli jo lisääntynyt.
Tuottelias säveltäjä ja sotilaskapellimestari
Arvo Vikman-Lahdensuu
(1881-1938), joka asusti kesäisin Narvan Valkamassa, toimi 1930-luvulla
soittokunnan väliaikaisena johtajana ja ohjaajana. Vikman-Lahdensuu mm.
kirjoitti soittokunnalle muutamia marsseja. Juuri hänen kerrotaan
johtaneen soittokuntaa Narva Seurojentalon vihkiäisissä, kun teoksessa
Oi kallis Suomenmaa
Risto Nopola
löi
rummunkalvon äänekkäästi rikki. |
||
Akseli Nopola
jätti
soittokunnan johtajan ja soittajan tehtävänsä vuonna 1936. Kun
seurojentalon vahtimestariksi oli tullut taitava porilainen pianisti
Väinö Kataja
(s. 1878),
hänet saatiin soittokunnan seuraavaksi johtajaksi.
Kataja ei soittanut mitään puhallinta, vaan toimi ainoastaan
kapellimestarina.
Vahtimestarin toimen ohella hän oli myös tunnettu mittapukuräätäli.
Kataja johti soittokuntaa vuoteen 1949 asti, jolloin johtajaksi tuli
sota-aikana soittotaitonsa hankkinut
Vilho Punkari
(1911-1998). Tosin Punkari oli toiminut kokoonkutsujana jo heti sotien
jälkeen. Musiikkiesityksiä tarvittiin yhä useampiin tilaisuuksiin.
Narvan Soittokunta teki 1950-luvun alkupuolelta lähtien pitkiä
esiintymismatkoja kahdella henkilöautolla, mikä käytäntö jatkui
1970-luvun alkuun asti. Myöhemmin on tarvittu aina linja-auto.
1940-luvulla Sisä-Suomeen asutettiin 400 000 siirtokarjalaista.
Soitto ja laulu ovat aina olleet tärkeä osa karjalaisuutta, mutta
orkesterit ilmeisesti muutossa hajosivat. Niinpä myös Narvan
Soittokuntaan tuli hetkeksi kolme taitavaa
Kuparisen
veljestä
orkesterin tasoa nostamaan. Pidempiaikainen traditio syntyi kuitenkin siitä, kun soittokunta aloitti viime päiviin asti jatkuneet esiintymisvierailut Karjalan alueen eri kuntien kotiseutujuhliin sisämaan uusilla asuinseuduilla. Useimmin on esiinnytty Sakkolan ja Muolaan pitäjäjuhlissa. Kävipä soittokunta esiintymässä myös itse Sakkolassa eli nykyisessä Gromovossa vuonna 2013 Sakkolasta evakoksi tulleen Yrjö Raaskan 100-vuotismatkalla. |
||
Narvan ja Ylämäen soittokunnat johtajanaan Lenno Lehmusvuori Hämeen Heimoliiton maakuntajuhlassa Lempäälän Mottisenniemen juhlakentällä 4.8.1957. |
||
Ylämäelle
syntyi myös vuosisadan alkupuolella torviseitsikko, joka sekin toimi
ainakin osittain suojeluskunnan paraatiorkesterina. Valkoisten
muistopatsaan paljastustilaisuudessa vuonna 1938 Vesilahden
suojeluskunnan orkesteria johti kanttori
Toivo Rassa
Ylämäeltä.
Soittajia oli Vesilahden kaikista kylistä. 1950-luvun puolivälissä heräsi ajatus Narvan ja Ylämäen
Soittokuntien yhteisharjoituksista.
Ilmeisesti ajatuksena oli luoda kokoonpano, jonka musiikki voisi
olla riittävän kantavaa myös suurissa maakunnallisissa ulkoilmajuhlissa.
Ylämäen Soittokuntaa oli johtanut vuodesta 1951 lähtien
Vuokselasta evakoksi tullut opettaja ja pianisti
Leander (Lenno) Lehmusvuori
(1881-1962), joka toimi
kapellimestarina yhteisharjoituksissa ja esiintymisissä.
Vaikka suurimmat esiintymiset suoritettiin 1950-luvulta alkaen
yhdistettynä soittokuntana, Narvan ja Ylämäen Soittokunnat jatkoivat
myös itsenäisinä orkestereina. Ylämäen Soittokuntaa johti Lennon jälkeen
eli n. vuodesta 1960 lähtien
Viljo Höyssä
ja hänen
jälkeensä tytär
Marjo Höyssä.
Vilho Punkari
aloitti
kerhomuotoisen opetuksen 1970-luvun alussa. Vähitellen myös vanhemmat
soittajat alkoivat opettaa nuorempia. Seitsikkomuotoinen orkesteri ja
sen soittamat kappaleet alkoivat kuitenkin tuntua ikääntyneiltä niin
Narvassa kuin myös muualla Suomessa. Soittokunta laajeni vähitellen
puhallinorkesteriksi,
jossa vaskisoitinten lisäksi on useita puupuhaltimia. Kun soittajistoa
alkoi tulla koko Vesilahdesta ja jopa naapurikunnista, orkesterin koko
kasvoi muutamiin kymmeniin. Mukaan tulivat nyt myös tytöt. |
||
Vuonna 1975
soittokunnan johtajaksi tuli soitonopettaja
Yrjö Punkari.
Narvan Soittokunta kuului vuonna 1977 syntyneen Suomen
Puhallinorkesteriliiton perustajajäseniin, minkä ansiosta mm. nuotteja
voitiin hankkia liiton laajasta nuotistosta. Olipa liiton toimistokin
hetken aikaa Narvassa.
Tärkeää oli myös se, että kymmeniä Narvan Soittokunnan jäseniä pääsi
liiton kesäleireille mm. Lahteen ja Kurikkaan. Leireillä tavattiin
muiden suomalaisten orkestereiden jäseniä ja opittiin paljon itse
puhallinorkesterimusiikista. Myöhemmin liiton leireillä oli myös Narvan
Soittokunnan soittajia opettajina.
Välillisesti Narvan Soittokunta oli myös Vesilahden-Lempäälän
musiikkikoulun alkuunpanija. Soittajille tuli mahdollisuus
yksityisopetukseen, ja soittokunnan jäseniä toimi myös opettajina. Osa
hakeutui ammatilliseen musiikinopetukseen Tampereelle, minkä ansiosta
soittokunnasta on tullut suuri määrä musiikin tai sitä lähellä olevien
alojen ammattilaisia. Uusia
kokemuksia soittajat saivat, kun sen 100-vuotisjuhliin tuli saksalaisen
St. Georgenin ystävyyskunnan puhallinorkesteri. Vuosina 2006 ja 2011
Narvan Soittokunta puolestaan teki konserttimatkat St. Georgeniin. Lukemattomat
pienet ja suuret esiintymiset sekä säännölliset harjoitukset ovat
samalla synnyttäneet orkesterin ympärille kiinteän sosiaalisen yhteisön,
sukupolvista toisiin jatkuneen risteyskohdan, johon kuuluu monen eri
elämänalueen edustajia laajaltakin alueelta. Orkesterilla on ollut
merkityksensä myös yhteiskunnallisen tiedonvaihdon ahjona - vielä
Internet-aikakaudellakin. |
||
Narva Big Band ja pienemmät
kokoonpanot
Uudet
soittajat 1970-luvun alussa merkitsivät samalla myös uusia
mahdollisuuksia. Vuosien
varrella on perustettu tanssi- ja rock-orkestereita, pienyhtyeitä ja
jopa torviseitsikko
Ali Baba
(5
saksofonia, 2 trumpettia ja rummut).
Tanssiorkestereissa muutamat olivat jo tutustuneet viihde- ja
jazzmusiikkiin.
Yhdysvalloissa
syntynyt big band -orkesterityyppi tunnettiin näihin aikoihin
jo hyvin Suomessa.
Count
Basien, Glenn Millerin
ja Duke Ellingtonin
orkesterit
soivat usein
radiossa. Tampereella toimi mm.
Kari Kompan
johtama Break
Big Band. Vastaavanlainen orkesteri haluttiin nyt luoda Narvaan.
Pakollinen rytmiryhmä saatiin paristakin tanssiorkesterista.
Trumpetin, saksofonin ja pasuunan soittajia oli jo riittävästi
soittokunnassa. Lisänä olivat vielä huilut ja klarinetit, jotka
perinteisesti olivat olleet vain saksofonistien kakkossoittimia.
Nyt nämä pienemmät instrumentit valjastettiin rikastamaan sointia
ja toisinaan myös korvaamaan puuttuvia muita soittimia. Suomeen heränneen big band -innostuksen vuoksi nuotteja saatiin Helsingistä. Narva
Big Bandin ensimmäinen harjoitus pidettiin 15 soittajan voimin
helmikuussa 1974. Big band
-musiikki edellyttää vieläkin enemmän ammattitaitoa niin sovittajilta
kuin soittajiltakin. Jazz-musiikki on lainannut ideoita hyvin monelta
suunnalta. Rikkaaseen ja joskus jopa riitasointuiselta kuulostavaan
harmoniaan on otettu vaikutteita mm. Claude Debussyltä, Maurice
Ravelilta, venäläisiltä mestareilta ja jopa Sibeliukselta. Rytmi ja
improvisaatio taas ovat peräisin sekä Afrikasta että Intiasta. Kollaasi
syntyi Yhdysvalloissa. Jazzia on erittäin hankala nuotintaa niin
rytmisesti kuin sävelkorkeuden suhteen, minkä vuoksi se kirjoitetaan
useimmiten yksinkertaistettuna. Tämä kuitenkin edellyttää, että
soittajat oppivat tulkitsemaan yksinkertaisen nuottikuvan “oikein”.
Jazzissa esitys on aina tärkeämpi ja enemmän kuin nuotti.
Sen vuoksi Narva Big Bandin alkuaikoina sekä aina uusien
soittajien tullessa on tarvittu pitkällistä opetusta, jolla perinteistä
eurooppalaista klassista täsmätulkintaa laajennetaan kohti
maailmanmusiikkia. Narva Big Band
sai nopeasti kuuluisuutta oudon kokoonpanonsa ja ennen kaikkea
uudenlaisen musiikkinsa ansiosta. Orkesteri esiintyi televisiossa ja
radiossa 1970-luvulla useita kertoja. Useimmin esiinnyttiin
lähiympäristössä, mutta joitakin matkoja tehtiin kauemmaksi. Alkuaikoina
swing-jazz oli kuitenkin vielä niin vierasta, että konsertit eivät
saaneet suurta yleisömenestystä. Narva Big Band on 1980-luvulta lähtien
harjoitellut hieman harvemmin, mutta esimerkiksi Narvan Markkinoilla
orkesteri on aina esiintynyt vuodesta 1975 lähtien.
Uusien soittajien myötä innostus
big band -jazziin on syttynyt yhä uudelleen, minkä vuoksi orkesterin
jatkuvuus vaikuttaa turvatulta.
Edellä oleva on tiiviste Narvan Soittokunnan ja Narva Big Bandin historiasta, jota ovat eri aikoina koonneet mm. Akseli Nopola, Vilho Punkari, Timo Haavisto, Yrjö Punkari ja Aku-Pekka Kurjenniemi. |
||