Käännös Martti Linna
Lisiä
Suomen historiaan
Ilmoittanut K.A. Bomansson
1. Suomen papiston kertomuksia Monumenteista ja
Antkviteeteista Suomessa, 1667-1674.
A.
...
B.
(Lojui Suomen
papiston kertomusten joukossa: Antikviteettikollegiumille
muinaisjäännöksistä.
-vuodelta 1667 tai 1674- vakuuttaa G. Ö.
H. C:s)
Seuraava kuvaus Kalewasta ja hänen
pojistaan sekä sotaretkestä 1589, on aiemmin painettu
Arwidssonin
Handl. till Upplysning af Finlands historie VI. sivu 352, mutta
julkaistaan nyt kuitenkin uudestaan sillä paikalla, jolle se
oikeastaan kuuluu. Julkaisijan ilmoitus.
Ennen vanhaan
oli ollut jättiläinen nimeltä Calawa ja sillä samaisella
jättiläisellä on ollut kaksitoista poikaa. Kolme hänen pojistaan on
rakentanut itselleen linnan tänne Pohjanmaalle.
Yhden, nimeltään
Soinin, sanotaan rakentaneen linnan keskelle järveä, sinne missä
Limingan kirkko nyt on.
Toinen on
rakentanut itselleen linnan harmaakivestä ja maasta suurelle
Pyhäkoskelle, ja vaikka paikka on metsittynyt, näkyy siellä vielä
korkea muuri ja kaksi porttia.
Kolmas nimeltään
Hiisi on rakentanut itselleen korkean vuoren täydet kymmenen
peninkulmaa itään Kajaanista. Se on hirveä ja kauhea katsella,
perustettu keskelle soita ja nevoja tavattoman suurista kivistä ja
maasta. Siinä on portaat ylös. Jokaisen askelman väli on jonkin
verran yli syli. Siinä on kaksi korkeaa porttia ja sitä kutsutaan
edelleenkin Hiidenlinnaksi tahi Hiidenvuoreksi, Tämän vuoksi nämä
kajaanilaiset sanovat vielä pistettyään toinen toistaan (teräaseella) "mene
Hiiteen" aivan kuten Ruotsissa sanotaan " painu Blåkullaan".
Kun Soini kerran
vieraili veljensä Hiiden luona niin hän matkasi päivässä veneellä 13
peninkulmaa ylös valtavan suuria koskia, Istualtaan hän sauvoi ylös
kaikki muut kosket, mutta kun hän tuli korkeimmalle ja suurimmalle
koskelle, jota kutsutaan Pälliksi, niin silloin hänen täytyi sauvoa
polvillaan ollen.
Sitä paikkaa,
jossa hän oli yöpynyt kutsutaan vieläkin Soinin niemeksi, siellä on
vieläkin havaittavissa hänen veneensä paikka, joka on ollut niin
suuri kuin koskiveneet. Sellaista venettä ei jaksaisi nyt viisi mitä
vahvinta miestä sauvoa ylävirtaan viidessä päivässä, kuten hän
sauvoi yksin yhdessä päivässä.
Toisen yön hän
lepäsi eräällä niemellä keskellä Oulujärveä. Sen vuoksi kutsutaan
tuota niemeä vieläkin Soiluanniemeksi. Nämä veljekset ovat
kaskenneet ja hakanneet metsää yksin yhdessä päivässä enemmän kuin
kymmenen mitä terveintä miestä nyt jaksaisi hakata yhdessä päivässä.
Tästä Calawan
suvusta on tässä maassa vielä suurta ja voimakasta väkeä, mutta
heidän jälkeläisensä käyvät pienemmiksi ja heikommiksi. Vielä 40
vuotta sitten muistan nähneeni tässä maassa suuria ja vahvoja mies-
ja naishenkilöitä, mutta vaikka heidän lapsensa ja lapsenlapsensa
ovat muuten melkoisen suuria ja vahvoja, niin ei yksikään heistä ole
yhtä suuri ja vahva kuin mitä heidän vanhempansa olivat.
Tästä Calawasta
ja hänen pojistaan tiedetään enemmän kertoa Suomen-, Hämeen- ja
Savonmaassa, sillä Calawanpojista jotkut ovat oleskelleet Hämeen- ja
Savonmaassa, kuten Wäinämöinen, Ilmarinen ja Kihawanskoinen.
33 vuotta sitten
satuin tapaamaan vanhan miehen Suomen ruotsinkielisessä
saaristosta. Hän tiesi sieltä erään valtavan suuren kivipaaden,
jolla hän sanoi eräs Kalawanpojista oli purjehtinut pois Suomesta,
ja sanotaan edelleenkin samaa kiveä nimitettävän Calawan Pojan
paadeksi, (Calawas Sons hälla).
Näiden Calawan
poikien avulla on Suomen kuningas alistanut valtaansa koko Venäjän,
kuten vanhat suomalaiset vielä täällä siitä kertovat.
Euran Pappilanmäen helavyö käännetty ja koostettu vyön oletettuun
alkuperäismuotoonsa vyönä.
Lisätietoja:
Permalaiset helavyöt.
Ikuturso -esineistön levikkikartta
Pohjois-Suomen ja Venäjän tärkeitä
kulkureittejä sekä rautakauden loppupuolen löytöjä Suomessa ja
pohjoisessa Skandinaviassa. Kirveenmuotoiset hopealevyriipukset
tähdillä.
Lähde: Huurre Matti: Kainuu
ja Kuusamo lapinkävijäin kohtausalueena rautakauden lopulla.
Ratsukahvaisten tulusrautojen levintä. Muunnosta n:o 1 lienee
valmistettu Suomessa.
Piirros: Rauno Hilander,
1976.
Lähde: Lehtosalo-Hilander - Wahlqvist
(toim.): Viikinkejä Eurassa?
Lähteitä:
Haavio, Martti:
Bjarmien vallan kukoistus ja tuho.
Historiaa ja ruonoutta. Runot suomentanut Aale Tynni. Helsinki 1965
Huurre, Matti: Kainuu ja Kuusamo lapinkävijäin
kohtausalueena rautakauden lopulla. Teoksessa Muinaisrunot ja
todellisuus. Suomen kansan vanhojen runojen historiallinen tausta,
Historian Aitta XX. Toimittanut Martti Linna. Jyväskylä 1987.
Huurre, Matti: Kalevanpojat - tarua vai totta.
Teoksessa Muinainen Kalanti ja sen naapurit. Talonpojan maailma
rautakaudelta keskiajalle. SKS. Hämeenlinna 2003.
Lehtosalo-Hilander Pirkko-Liisa, Wahlqvist Sirpa
(toim.): Viikinkejä Eurassa. Pohjoismaisia näkökulmia Suomen
esihistoriaan. Euran muinaispukutoimikunta, 2000.
Rosén, Gunnar: "Kun pitkä kansa men Suomest
pois...". Ankkapurha V. Kymenlaakson Osakunnan kotiseutujulkaisu.
Kouvola 1963.
Saarikivi, Janne:
Substrata Uralica. Studies on
Finno-Ugrian substrate in northern Russian dialects. Tartu
University Press, 2006
Sarajas, Annamari: Suomen kansanrunouden tuntemus
1500-1700-lukujen kirjallisuudessa. Helsinki 1956.
Teerijoki, Ilkka: Cajanus, Daniel. (1704-1749)
"Pitkä suomalainen". Suomen kansallisbiografia 2. Helsinki 2003.
Virrankoski, Pentti: Cajanus, Johan (1623 -
1703) Paltamon kirkkoherra, kansanperinteen tallentaja. Suomen
kansallisbiografia 2. Helsinki 2003.
Winter, Helmer: Kalevanpojat - Kalevipoeg.
Varsinais-Suomen maakuntakirja 14 - 15. Toimittanut Arvo Viljanti.
Turku 1957.
Takaisin