Tautien synty germaanisessa mytologiassa
kuvattuna suomalaisissa arkeologisissa löydöissä
Koonnut: Martti Linna, 2020
Katkarapuhavainto: Inga Aaltonen
|
|
Kaarinan Ristimäen miekanponsi AKD54355:1
(Kuva: Museovirasto) |
|
Eddan
jumalrunot, suomentanut sekä johdannolla ja selityksillä
varustanut Aale Tynni, ss. 76-77:
Vaftrundirin runo, ote:
Odinn lausui:
"Sano kuudenneksi
sinä kuulemma viisas, Vaftrundir, jos sen tiedät:
miten Aurgelmir syntyi ja jättiläisten suku, vastaa
jätti."
Vaftrundir lausui:
"Elivagar laineista loiskui myrkkyä, pisaroista paisui
jätti, siitä syntyivät jättiläisten suvut, siksi on
heimomme häijy."
Odinn lausui:
"Sano seitsemänneksi, sinä kuulemma viisas,
Vaftrundir, jos sen tiedät: miten paha jätti voi
siittää poikia jättiläisvaimoa vailla?"
Vaftrundir lausui:
"Tursaan kainaloissa,
sanovat, kasvoi tuolloin tytär ja poika, hänen toinen
jalkansa toisen kanssa siitti kuusipäisen pojan."
(1
(1 kuusipäinen poika = kuusi poikaa ( =
lukuiset eri taudit)
|
|
Kuten kuvista näkyy, on näiden Vöyrin Gulldyntin
ja Kaarinan Ristimäen mursujen eli "Tursojen"
muotoisten miekanponsien eläimen jaloissa nähtävissä pieniä
mereneläviä. Päätellen ylinnä olevasta Euran Papilanmäestä
löytyneen loistomiekan huotrassa olevan häränpäisen
kalanpyrstöisen "lohikäärmeen" raajoista ne on
hahmoteltu katkarapujen pohjalta, sillä kaikesta
päätellen sekä mursut että "lohikäärme" edustavat tässä
samaa mytologista alkueläintä, saagojen Ymiriä,
josta maailma myöhemmin skandinaavisen mytologian mukaan
luotiin. Nuo pienet eläimet lienevät kaikkien ihmisille
lähetettyjen vaivojen ja tuskien symboleita, tauteja, jotka
ihmisiä koettelevat. Suomalaisessa mytologiassa ne synnyttää
Louhi, Pohjolan emäntä,
kreikkalaisessa mytologiassa ne vapautuvat Pandoran
avaamasta lippaasta. Kylmässä vedessä viihtyvät katkaravut kuten muutkin ravut kantavat
hedelmöitettyjä mätimuniaan ja myöhemmin vielä poikasiaankin
jalkojensa välissä, mikä on todennäköisesti yksi syy tämän
myytin muodostumiseen.
Germaanisessa mytologiassa ihmisiä auttavia hyviä
luonnonvoimia edustavat jumalat kuten Odin,
Frey, Thor ym. Heidän vastustajiaan ovat
jumalten hyviä töitä tyhjäksi tekevät jättiläiset, pahat
luonnonvoimat. Niinpä kasvua edistävä kevätsade on jumalten
lähettämä, kasvun turmeleva halla tulee puolestaan
jättiläisiltä, kylmyyttä edustavilta kuuratursailta. Samalla
lailla suomalaisessa mytologiassa hyvien luonnonvoimien
edustajat Väinämöinen, Lemminkäinen ja
Ilmarinen ovat ihmisiä auttavia hyvyyden voimia kun
taas Pohjolan kylmyyttä hohkaavat hahmot ovat
pahuuden voimia,jotka turmelevat sadon ja aiheuttavat
nälänhädän. Aivan kuten Pohjolan emäntä
synnyttää taudit, talvi ja nälkä kun tuovat mukanaan myös
sairaudet, samalla tavoin pahan jättiläisen (kylmyyden
henkilöitymän) lapsia ovat sairaudet germaanisessa
mytologiassa. Taudit on koettu lähinnä seurausilmiöinä
suurempien luonnonvoimien vaikutuksista, sen takia ne
esitetään myös näiden pahojen luonnonvoimien lapsina. |
Kirjallisuutta:
Eddan jumalrunot.
Suomentanut sekä johdannolla ja selityksillä varustanut Aale
Tynni. Porvoo-Helsinki 1982.
Rudolf Simek:
Dictionary of Northern Mythology.
Translated by Angela Hall. 1993.
Takaisin
|