Arkeologian, historian ja kansanrunouden tutkimusta Suomen kuninkaista
|
1000-luvun puolivälissä Suomessa lyöty hopearaha, jossa on kruunupäinen suomalaista X-tyypin miekkaa kädessään pitävä kuninkaan hahmo. Samanlaisia rahoja on maastamme löydetty useita. Rahat ovat osittain jäljitelmiä bysanttilaisista miliaresion-rahoista. Tämä kappale on Maarian Saramäestä, nykyisestä Turusta. |
|||
|
Lukuisista finnein kuninkaista kertovat islantilaiset tarinat. Näiden historiallista todistuskelpoisuutta suomalaisiin nähden on ennen epäilty, koska kuninkaitten nimet ovat skandinavilaisia, jotapaitsi nimitys finnit usein tarkoittaa lappalaisia. Mutta finnein ohella mainitaan myös kainulaiset kuninkaineen. Nimien skandinavilaisuus voi johtua osittain käännöksestä, kuten v. 874 norjalaisen lapinvoudin liittolaisena karjalaisten maahan hyökänneen kainulaiskuninkaan Faravidin, joka on oletettu Kaukomielestä ruotsinnetuksi. Taikka on pakanallisilla suomalaisilla ollut toisinaan muukalaissukuisiakin kuninkaita, joiden nimissä on voinut säilyä vieras alkuperä vielä sen jälkeen kuin he kielellisesti jo ovat kansaansa sulautuneet. Onhan useita Kalevalankin sankarinimiä selitetty skandinavilaisperäisiksi. Selvimmät todistukset suomalaisista kuninkaista saamme omista vanhoista runoistamme. Mainitsen ainoastaan Saaren kuuluisan kuninkaan Ahdin, jonka omistamaa rikkautta kuvailee rahojen raksuttaminen ja hopeitten helkyttäminen kaksin, kolmin päivin, ja jonka hallitsemia maita voitiin verrata niin laajaan alaan, kuin hänen kutsumansa Sampsa Pellervoinen saattoi siemenillään kylvää. Voivatko suomalaiset jälleen yhtyä oman kuninkaan ympärille, samoin kuin jo ovat kokoontuneet oman yhteisesti sovitun lipun juurelle, on läheinen tulevaisuus osoittava. Itsenäisyytemme persoonallinen edustaja ei meille merkitsisi ainoastaan maamme nykyisten rajojen turvallisempaa säilymistä läntisten ja itäisten naapurien anastuspyyteiltä, vaan mahdollisesti myös Suursuomen aatteen toteutumista. Silloin vanhan Karjalan vaakunan rinnalle, jossa karjalaisen verenpunaiselle pohjalle on kuvattuna kaksi vastatusten kohoavaa käsivartta, ruotsalaisen ritarin ja venäläisen pajarin, voitaisiin liittää uuden Karjalan maakunnan vaakuna, jossa oman heimon välisen sovun kultaisella pohjalla olisi käsi lyötynä kätehen. Tämän unelman toteutumista odottamattakin on nyt meidän kaikkien suomalaisten käsi lyötävä kätehen parahia pannaksemme sen nousevan nuorison, kasvavan kansan hyväksi, jolle meidän on jätettävä perinnöksi itsenäinen, kansallinen, sivistynyt Suomi. Keskust. 1917-18, 1. 6. 1918, § 1 = Suomi IV:19:IV (Hamina 1921). s.67-70. Kaarle Krohnin puhe on teoksessa: |
|||
Karolingien sotaväkeä St. Gallenin luostarin
ns. |
Childerikin (k Gregorius Toursilaisen mukaan |
|||
Ylhäällä keskellä "Ikuturson" kuva Euran Pappilanmäen toistaiseksi vanhimman löydetyn loistomiekan huotrasta. Tämä häränpäinen kalanpyrstöinen mielikuvituseläin, jolla näyttäisi olevan katkaravut raajoina, saattaa kuvata myös kansanrunoistamme tuttua "tuonen härkää", jolla "suu tulin palavi, kita kiukain lämpiää" (ks. Kalevanpojat -sivuston aloitussivu). Siitä voi myös hahmottaa "lohikäärmeen" eli lohenpyrstöisen käärmeen. Alunperin sen esikuva kuitenkin lienee ollut mursu, jota erilaiset, etupäässä merelliset, mytologiset uskomukset ovat muokanneet. Se lienee myös Merovinkien hallitsijasuvun tunnus (Lehtosalo-Hilander 2000, 180-181 sekä Müller-Wille 1980, 146). Myös Kaarle Krohnin artikkelissa "Kaleva und seine Sippe" (Kaleva ja hänen sukunsa) tulee esiin (s.20) kansanrunoutemme Kalevanpoikien yhteys pitkän ja kauniin lainehtivan tukan omanneisiin merovinkikuninkaisiin (termi yksikössä: "rex crinitus", käännetty yleensä muodossa "pitkätukkainen kuningas", joiksi merovinkihallitsijoita myös kutsuttiin.)
|
||||
Euran Pappilanmäen toistaiseksi vanhimman löydetyn
loistomiekan kullattu kahvaosa. Oikealla puolella osasuurennos rengasmiekan
kahvan toiselta puolelta, johon on kuvattu kasvot - mahdollisesti Odin eli
Ilmarinen.
Osassa lähteitä on linkki, jolla voit ladata PDF-muotoisen lähteen koneellesi.
Blomstedt Kaarlo: Anian David. Suomen talonpoikia Lallista Kyösti Kallioon WSOY, Porvoo - Helsinki 1952. Blomstedt Kaarlo: Davidin kapina v. 1438. Historiallinen Aikakauskirja, 1937. Edgren Torsten: Den förhistoriska tiden, Finlands historia I, Schidts 1992. Fontell A.G.: Om "Svenska och Finska" rätten". Helsingfors 1883. Gallén Jarl: Finland och Österland. HTF 1964. Grieg Sigurd: Hugg- og stötvåpen fra middelalderen. Teoksessa: Vapen. Utgiven av Bengt Thordeman. Nordisk Kultur XII:B. Stockholm 1943 Hackman Alfred: Suomen rengasmiekat. Suomen Museo, 1928. Heikkilä, Mikko: Monitieteinen tutkimus kristinuskon tulosta Suomenlahden pohjoispuolelle - Kristinuskoon tutustumisen, kristityksi kääntymisen ja kristillisen organisaation rakentamisen ajoitus. Teoksessa: Tuhansien vuosien tulokkaat - Monen kulttuurin Satakunta. Satakunta XXXV. Harjavalta 2019. Ote s. 56: "Suomen kielen sanat hiisi (:hiiden), kuningas, kylä, käräjät, linna, moisio 'suurtila' ja pitäjä sekä nimet Suomi (: Suomen : suomalainen) ja Häme palautuvat kaikki kirkkaasti Ruotsin vallan aikaa edeltäneelle kaudelle ja ne kaikki on dokumentoitu jo keskiajalla (huom. myös, niin ikään vanhat sanat ruhtinas ja päällikkö). Edellä mainitut yleis- ja erisnimet todistavat Ruotsin valtaa edeltäneessä muinais(itämeren)suomalaisessa yhteiskunnassa esiintyneen organisoitumista." Henrik Lättiläinen: Henrikin Liivinmaan kronikka. Suomennos: Maijastiina Kahlos & Raija Sarasti-Wilenius. Helsinki, SKS, 2003. Holmberg Uno: Jumalauskon alkuperä. Helsinki, Otava, 1916. Ihre, Johan: Bref till Herr Cancellie-Rådet Sven Lagerbring Rörande Then Isländska Eddan, och egentligen then handskrift theraf, som på kongl. bibliotheket i Upsala förvaras. Upsala 1772. Jaakkola Jalmari: Suomen oikeus, jus finnonicum. Historiallinen Aikakauskirja 1940. Klami Hannu Tapani: Jus finnonicum. Ruotsalaisen maakuntaoikeuden omaksumisesta Suomessa. Suomalaisen lakimiesyhdistyksen julkaisuja. A-sarja n:o 154. 1981. Krohn Kaarle: Kaleva und seine Sippe. Suomalais-ugrilaisen seuran aikakauskirja XXX, 1918. Krohn Kaarle: Kalevalan kertomarunojen opas. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia, 192. osa, Helsinki 1932.
Krohn Kaarle: Kalevalan Kysymyksiä: Opas Suomen Kansan
Vanhojen Runojen Tilaajille Ja Käyttäjille Ynnä Suomalaisen Kansanrunouden
Opiskelijoille Ja Harrastajille, Osat I ja II. Suomalais-ugrilainen Seura,
1918. Uusintapainos: BiblioBazaar, 2009. Kuusi Matti: Saarelaisepiikka, Suomen kirjallisuus I, Kirjoittamaton kirjallisuus, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kustannusosakeyhtiö Otava, Helsinki 1963, ss.236-250. Laurila Vihtori: Suomen saari ja muinaisrunon saari. Kalevalaseuran vuosikirja 44. Helsinki 1964. Lehtosalo-Hilander Pirkko-Liisa: Kalastajista kauppanaisiin. Euran esihistoria. Euran kunta 2000. Leppäaho Jorma: Suomen esihistoria, Keskinen rautakausi. Teoksessa "Suomen historian käsikirja, Toimittanut Arvi Korhonen, Edellinen osa, Porvoo ja Helsinki 1949. Linna Martti: Onko kuningastaruilla historiallista pohjaa? Radioesitelmä 27.7.1988. Ylen arkistossa sivulla http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/04/26/tarut-kertovat-suomen-muinaiskuninkaista Linna Martti: Suomen vanhemmista aluejaoista. Muinaistutkija 4/1996. Melander, K.R.: Muistiinpanoja Suomen mitta- ja painosuhteista 15-sataluvun loppupuolella ja seuraavan vuosisadan alulla. Historiallinen Arkisto XI. Toimittanut Suomen Historiallinen Seura. Helsinki 1891. Moilanen Mikko: Marks of Fire, Value and Faith. Swords with ferrous inlays in Finland during the late iron age. Turku, 2015. Müller-Wille Michael: Kungliga och furstliga gravar under merovingertiden i Central- och Västeuropa. Teoksessa: Vendeltid, Redaktör Ann Sandwall, Statens Historiska Museum 1980. Pirinen Kauko: Koukkuverotuksen alkuperä. Teoksessa: Linna Martti (toim.): Muinaisrunot ja todellisuus, Gummerus, 1987. Porthan, Henrik Gabriel: Valitut teokset. Kääntänyt, esipuheen ja johdannot kirjoittanut Iiro Kajanto. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 373. Jyväskylä 1982. s.149-155: Olot Suomessa ristiretken aikoina. s. 168-177: Ristiretki Hämeeseen. Saksa Aleksandr: Rautakautinen Karjala. Muinais-Karjalan asutuksen synty ja kehitys. Studia Carelica Humanistica 11. Joensuu 1998. Salmo Helmer: Satakunnan historia II, rautakausi, 1952. Salo Unto: Ajan ammoisen oloista, Satakunnan ja naapurimaakuntien esihistoriaa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1093, Vammala 2008. Schlözer, August Ludwig: Isländische Litteratur und Gesichte. Göttingen und Gotha. 1773 (myös täällä). Erillisenä teoksen luku: "Fornjotr, ei historiaa, vaan mytologiaa".
Schlözer huomasi tässä teoksessa, että Fornjot-taruston kuningashahmot edustivat
luonnonvoimia, kuten ilma, tuli ja vesi. Mitä hän ei huomannut, oli se,
että sama pätee skandinaavisten kuningasjohtojen suhteen aivan samalla tavalla.
Skandinaavisten ja myös anglosaksisten kuninkaiden sukujuuret johdetaan
jumalista kuten Odin ja Frey. Tuohon Jumalperheeseen kuuluvat myös Thor,
Balder, Loki ym. Näiden hahmojen takaa löydämme taivaan, auringon, myrskyn,
talven, tulen ym. Arkeologian emeritusprofessori Unto Salo on halunnut nähdä Fornjot-taruston loppuosassa jo siirtymistä reaalihistoriaan. Teoksessaan "Ajan ammoisen oloista, Satakunnan ja naapurimaakuntien esihistoriaa", Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1093, Vammala 2008, hänellä on asiasta sivuilla 158-167 luku "Kuningas Torre Laitilassa, Torra Tyrvään Roismalassa 300-400". Jo Raamatussa apostoli Paavali puolestaan samaistaa "alkuvoimat" antiikin jumaluuksiin. (Gal.4: 8-9, Kol.2:8,20). Tässä hän jo edustaa kirkon myöhempää näkemystä suomalaisten muinaisuskoon. Simek Rudolf: Dictionary of Northern Mythology. D.S.Brewer, 1993. Snorri Sturluson: Edda. Translated and edited by Anthony Falkes. London & Vermont 2001. Everyman Snorri Sturluson: Norjan kuningassaagat. Porvoo, WSOY, 1961. Ynglingasaaga 1-12: Ynglingasaagan svealaisten kuningasluettelon mytologinen alku sisältää tässä järjestyksessä skandinaaviset jumaluudet: Kuningasluettelo alkaa Odinilla, joka oli taivaan jumala ja joka määräsi mm. sodan kohtalot. Seuraavana on meren jumaluus Njord ja kolmantena hedelmällisyyden ja sadon jumala Frey. Freytä kutsuttiin toisella nimellä Yngveksi. Tätä nimeä käytettiin sitten kauan hänen suvussaan arvonimenä, ja hänen jälkeläisiään sanottiin ynglingeiksi. Kun suomalaisten kuningasluettelo alkaa mytologisella esi-isällä Fornjotilla, joka vastaa skandinaavien mytologista Ymiriä ja jonka manifestaatio on mursu, löytyy vastaava kuvaus Ruotsissa Vendelin ja Valsgärden kypäristä, joista on hahmotettavissa Odinin polveutuminen Ymiristä. Suomen kuninkaiden luettelossa Orkneyingasaagassa on toisena kuninkaana mainittu Kari (Tuuli), joka on käännettävissä meidän Ilmariseksemme tai pikemminkin Ukko Ilmariseksemme (tässä ovat yhdistyneenä skandinaaviset jumaluudet Thor ja Odin), niin huomaamme että luettelot vastaavat pitkälle toisiaan, mutta erojakin on. Suomen kuninkaiden luetteloon sisältyy talven elementtejä, kuten Froste (Kuura) tahi Jokull (Joukahainen, jää), Snaer (Lumi) ja Thorri (Tuuri, Tiera, nuoska), vrt. Kalevala: "Onpa Tuuri tiedossani". Ruotsin kuningasluettelo on merellisempi ja maanviljelykseen littyvä. Molemmat kuningasluettelot ovat selvästi germaanista alkuperää, esiintyyhän Odin Woden-nimisenä myös anglosakseilla, Keski-Euroopan germaaneilla Wotan-nimisenä (Suomessa mahdollisesti Vuoti). Snorri Sturlusonin Edda antaa lisätietoja skandinaavisesta mytologiasta. Yksi kuningasmytologian alkupisteistä saattaa olla keskieurooppalainen germaanimuutto tänne Pohjolaan 500-luvun lopussa jKr. Toinen vaihtoehto on pronssikauden keskivaihe 1200-luvulla eKr, jolloin on havaittavissa selvät yhteydet Pohjolan ja Välimerellisen kreikkalaisen kulttuurin välillä. Kokonaisuudessaan voidaan sanoa, että Ruotsin ja Suomen kuningasluetteloiden alku on hyvin samankaltainen. Suomalaisilla ei ole säilynyt jatko-osaa, vaan se on kadonnut tai ehkä paremminkin ruotsalaisen valloittajan hävittämä. Yhteenvetona voimme vain todeta, että jos suomalaisten kuningasluetteloita ei hyväksytä todisteeksi suomalaisten muinaiskuninkaiden historiallisuudesta, niin eivät myöskään Ruotsin kuninkaat saata olla olemassa, eikä niin ollen Kaarle XVI Kustaa ole todellinen vaan pikemminkin mielikuvituksen luoma hahmo. Ja tämän me tiedämme olevan vähemmän todennäköinen vaihtoehto.
Ynglingasaaga
sisältää kertomuksen Ruotsin ja Suomen kuninkaiden välisistä
avioliitoista ja sukulaisuussuhteista. Talvio Tuukka: Suomen viikinki- ja ristiretkiajan rahalöydöt. Teoksessa: Linna Martti (toim.): Muinaisrunot ja todellisuus, Gummerus, 1987. Vinycomb John: Fictitious & symbolic creatures in art with special reference to their use in British heraldry. Chapman & Hall, 1906.
Ote s. 84-85: Voionmaa Väinö: Maamarkka - talonpoikaismarkka - Tanskan markka. Historiallisia tutkimuksia J.R. Danielson-Kalmarin täyttäessä 60 vuotta, Kustannusosakeyhtiö Kirja, 1913. Voionmaa Väinö: Kansallinen raha- ja mittajärjestelmä Suomessa varhaisemmalla keskiajalla. Suomen Museo XXI, 1914.
|
Euran Pappilanmäen nuorin toistaiseksi löydetty loistomiekka. Hopeakahvainen miekka on oman aikansa loistokkaimpia koko Euroopassa. Torsten Edgrenin (Edgren 1992, 258.) mukaan se on noin vuodelta 1250 jKr. Näin myös Jorma Leppäaho (1949, 94): "Eritoten tyylillisistä seikoista päätellen tämä Euran Pappilanmäestä löydetty miekka ei voi olla paljoakaan 1200-luvun puoliväliä vanhempi.". Katso myös Aleksandr Saksa (1998, 32-33). Sigurd Grieg on lisäksi kuvannut artikkelissaan Hugg- og stötvåpen fra middelalderen, Sverd, sivulla 95 ( Nordisk Kultur XII:B, Vapen, Stockholm 1943) Euran Pappilan nuoremman loistomiekan mallin ja antanut sille ajoituksen Ca. 1250 (Fig.10). Edgren käyttää Euran Pappilanmäkeen
haudatuista miekankantajista nimitystä "Pappilanmäen dynastia". Kullatun
ja hopeisen kahvan omaavien miekkojen lisäksi Euran Pappilanmäestä
on löydetty muun arvokkaan materiaalin muassa kuusi rautaisin säiläkirjoituksin
varustettua miekkaa (Moilanen 2015), siis toistaiseksi yhteensä
kahdeksan poikkeuksellisin arvokasta miekkaa, eikä mäkeä ole vielä
kokonaan kaivettu. Suomalaisten tunnuksena Pyhän Henrikin sargofagissa kuvattu kaksijalkainen lohikäärme, englanninkieliseltä nimeltään Wyvern, oli myös varhaiskeskiaikaisen Wessexin kuningaskunnan tunnus (kuva yllä). Kaksijalkaista lohikäärmettä on nimitetty ranskan, saksan, venäjän, espanjan ja italian kielissä heraldiseksi lohikäärmeeksi. Walesinkielinen wyvern, jota käytetään englannissa, tarkoittaa alunperin matoa. Wessexin kuningaskunta kasvoi myöhemmin käsittämään koko Englannin ja se on siten koko brittiläisen imperiumin alkujuuri. (Wessex < Westseaxe eli läntiset saksit) Kuningas Arthurin vaakuna myöhäiskeskiajan ranskalaisessa heraldiikassa. Kilvessä on 13 kruunua, kilvenkannattajina kaksi koiraa, kilven kypärä on kruunattu ja siitä roikkuu kuninkaallinen kärpännahkaviitta. Kypärän yläpuolella lohikäärmeen pää. Sana pendragon eli lohikäärmeen pää tulee Walesissa puhutun kymrin kielen sanoista pen (pää) ja draig (lohikäärme). Ilmaisun merkitys on "ylikuningas". Kuvalähde: Lacy Norris J., Ashe Geoffrey, Mancoff Debra N.: The Arthurian Handbook. Garald Publishing Inc, 1997. Piirros: Helmut Nickel Katso myös: Ikuturson levikki Kalevanpojat |
|||